Hartcoherentie training

Wat is het?

De thema’s lichaamsbewustzijn en emotieregulatie staan bij deze methode centraal. Door middel van biofeedback van je hartritme ervaar je hoe je omgaat met stress en hoe je jezelf met bijvoorbeeld ademoefeningen in een meer optimale toestand kunt brengen. De software die we daarbij gebruiken geeft direct terugkoppeling van het effect van bijvoorbeeld gedachten en emoties op het hartritme, zie hieronder een voorbeeld:

Je leert een hartritme te bereiken dat op een harmonische wijze fluctueert waardoor je direct meer rust en ontspanning ervaart. Stress neemt af, veerkracht en energie nemen toe. Er ontstaat inzicht, overzicht en vitaliteit. De oefeningen die we inzetten zijn eenvoudig, direct toepasbaar en werken snel. De effecten van de diverse interventietechnieken zijn direct merkbaar, zichtbaar en meetbaar. Om de effecten duurzaam te maken is regelmatig oefenen een voorwaarde.

Waarom hartcoherentie training

Onze hedendaagse leefstijl veroorzaakt bij veel mensen een verhoogd stressniveau. De combinatie van een overdaad aan informatie, te weinig of te eenzijdig bewegen, psychische druk, een ongezond voedingspatroon en een verstoord bioritme, leidt steeds vaker tot allerlei gezondheidsproblemen en klachten zoals: (over)vermoeidheid, slecht slapen, somberheid, verlaagd concentratievermogen en verminderd prestatieniveau.

Door de lichamelijke effecten van stress te verminderen en je HRV en hartcoherentie te verhogen, kun je je zenuwstelsel versterken en de natuurlijke herstelprocessen van je lichaam stimuleren.

Via deze methode is het mogelijk om meer grip te krijgen op stress en je manier van omgaan daarmee en kun je gericht werken aan een gezondere leefstijl. Dit leidt tot een beter welbevinden en functioneren, zowel lichamelijk als psychisch, en heeft ook een preventief effect.

Praktische resultaten van hartcoherentie training zijn:

  • sterk verminderde stress beleving, met daarbij behorende fysiologische verbeteringen (zoals lagere bloeddruk)
  • afname van gezondheidsklachten
  • méér energie en verhoogde vitaliteit
  • verbeterde mentale en emotionele flexibiliteit
  • meer concentratie en focus, beter in staat om te luisteren
  • beter slapen
  • ondersteunt stoppen met roken en verandering van eetpatroon bij emotionele eters
  • verbetert prestatievermogen & verhoogde productiviteit

Hoe ziet dat eruit in de praktijk

De bio-feedback methode van HeartMath die wij gebruiken, werkt via een oormeting van zo’n 3 minuten en laat direct op de laptop zien hoe coherent je op dat moment bent.

Ook laat de registratie zien waarop je HRV en coherentie positief en negatief reageren. Je leert hoe je dit zelf kunt beïnvloeden door bijvoorbeeld de aandacht naar binnen te richten op je hart, je ademhaling en bijvoorbeeld een dierbare herinnering. Ook is te zien wat er gebeurt met je HRV en hartcoherentie als je denkt aan bijvoorbeeld de zorgen die je hebt, de drukte op je werk, stressvolle gebeurtenissen, trauma’s, of je gezondheidsklachten. Zo wordt het inzicht in wat er in je lichaam gebeurt tijdens verschillende omstandigheden vergroot. Dit inzicht vergroten is van groot belang om werkelijk te beseffen én ervaren wat je gezondheid bevordert of benadeelt. Vandaaruit is het mogelijk om patronen te veranderen en je veerkracht, vitaliteit en gezondheid positief te beïnvloeden.

Elke trainingssessie die we doen wordt bewaard zodat we de voortgang kunnen volgen. Je krijgt tevens oefeningen om thuis mee aan de slag te gaan.

Het Werken aan Veerkracht programma bestaat uit 5 – 7 hartcoherentiesessies in onze praktijk.

Klik hier voor achtergrondinformatie

Wij zijn gecertificeerd door HeartMath Benelux: